Oficiální časopis Akademie věd ČR

Z monitoringu tisku

Akademický bulletin 2010–2015

Plakat_obalky_web.jpg

Stopy AB v jiných titulech

Stopa AB v dalších médiích a knižních titulech

Akademie otevřela v Brně další špičkové výzkumné centrum

Nově vybudované vědecké centrum excelence CzechGlobe, jež vzniklo při Centru výzkumu globální změny AV ČR, bylo 29. dubna 2014 otevřeno v moravské metropoli za účasti osobností české i zahraniční vědy a představitelů Jihomoravského kraje. Badatelským úkolem tří stovek zdejších vědců je komplexní výzkum efektu globální změny. V tomto kontextu utvářejí trojici vědeckých programů změny v atmosféře a klimatu, změny ekosystému a socio-ekonomické změny. Aktivity pracoviště, které vede prof. Michal V. Marek, zahrnují i rozvoj inovačních technologických postupů, návrhů opatření pro adaptaci a vzdělávání vysokoškoláků z brněnských univerzit. Výstavba centra CzechGlobe (oceněno jako Stavba jihomoravského kraje 2014) a pořízení přístrojového vybavení si vyžádaly investici 800 milionů korun; ze čtyř pětin na něj přispěl Evropský fond regionálního rozvoje.

Foto: Stanislava Kyselová, Akademický bulletin

Během ceremoniálu byl v areálu pracoviště zprovozněn pavilon laboratoří nesoucí jméno významného ekofyziologa prof. Paula Jarvise. Laboratoře pro studium ekometabolomiky a stabilních izotopů propojí metody studia fyziologické odezvy rostlin na vliv prostředí s metodami environmentální metabolomiky, jež umožní studovat bezprostřední odezvu rostlin na vliv prostředí. Laboratoř patří ke klíčovým prvkům infrastruktury CzechGlobe – již v minulém roce byly zprovozněny Atmosférická stanice v Křešíně u Pacova, Experimentální ekofyziologická stanice v Domanínku a Letecká laboratoř dálkového průzkumu Země.
 Centrum CzechGlobe patří mezi osm úspěšných projektů Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace podporujících vznik Evropských center excelence.
Více k tématu v některém z následujících čísel Akademického bulletinu.

FOTOGALERIE